Direct contact opnemen? 06-27234373
Heeft bloggen nog wel zin? Impact van AIO en AI
Geschreven op 30 mei 2025 door Arne
Google verandert met opkomst van AIO (AI-overviews), steeds meer mensen gebruiken ChatGPT of Gemini en er komen steeds meer ‘goeroes’ die het denken te weten en de meest onzinnige de wereld in slingeren. Zo ook over bloggen. Dat zou namelijk geen zin meer hebben, want alle informatie staat toch al online en AI heeft ook al deze informatie al. Onzin natuurlijk. Ik ga niet mee in deze bewerkingen en hier lees je waarom en waarom bloggen nog wel zin heeft.
Inhoudsopgave
Laat ik maar gelijk alle vragen en onwaarheden uit de lucht halen: blogs zijn nog steeds belangrijk én dat blijven ze ook. Blijf vooral rustig ademhalen, want je marketingstrategie hoeft echt niet op zijn kop gezet te worden.
Wat verandert er dan wel?
Laten we beginnen met wat de impact van AIO is voor jouw website. Het belangrijkste wat er verandert, is het aantal kliks naar je website. Onderzoek van Ahrefs toont aan dat het aantal kliks met zeker 30 procent kan afnemen. Goed om te weten dat AIO momenteel vooral bij informatieve zoekopdrachten wordt gebruikt. (Link naar het onderzoek)
Daar waar je blogs voorheen gebruikte als start van een funnel, zal deze nu in kracht afnemen (niet in waarde, daarover hieronder meer). Minder mensen zullen doorklikken naar je website, dus abonneren minder mensen op je nieuwsbrief en kunnen ze bijvoorbeeld ook niet geretarged worden met advertenties.
Waarom zijn blogs nog steeds belangrijk?
Wordt je website momenteel nog niet gevonden? Dan zal dat ook met de komst van AIO zo blijven, zolang je niet inzet op SEO. Ben je van plan om blogs te schrijven of heb je al een aantal blogs geschreven? Dan gelden deze voordelen die voor de komst van AIO en AI nog steeds. Onderstaand licht ik de belangrijkste graag toe. Nog niet begonnen met het schrijven van blogs? Dan raad ik je zeker aan om deze voordelen door te nemen.
Blog je momenteel nog niet? Dan weet je zeker dat je website niet gevonden gaat worden op deze termen. Vandaag niet, morgen niet en al helemaal niet met de opkomst van AIO.
Bouw aan je autoriteit
Blogs zijn nog steeds een belangrijke factor voor de autoriteit van je website. In blogs kun je veel informatie kwijt over het onderwerp van je website. Door al deze informatie op je website te plaatsen, laat je aan zoekmachines zien dat betrouwbaar bent en beschikt over alle kennis. In marketingtermen bouw je hiermee aan je topical authority. Hierdoor word je website in het algemeen beter gevonden, zowel door zoekmachines als AI.
Hoe dit werkt? Simpel. Zie het als een atlas. Een atlas zonder plaatsnamen, wegen etc is een stuk minder waard dan een atlas die alle informatie bevat. Zo werkt het ook met een website. Laat je zien dat je alle kennis in huis hebt, dan stijgt de waarde van je website. Gevolg? Je website zal een hogere positie krijgen in zoekmachines. Ook AI zal dit opmerken en zal jouw content vaker gebruiken.
Interne linkstructuur
Blogs die veel waarde hebben, geven deze waarde ook door aan de pagina’s waar je naartoe linkt. Heb je bijvoorbeeld een aantal interne links naar een categoriepagina? Dan zal deze categorie stijgen in Google. Hoewel de blog niet gelijk voor extra veekeer zorgt, doet de categoriepagina dit wel. Dit lijkt mij onder aan de streep veel waardevoller. Omdat zoekopdrachten met een aankoopintentie nog weinig tot geen invloed ondervinden van AIO. En de koopbereidheid is natuurlijk een stuk hoger op zoektermen met een koopintentie.
Zichtbaarheid
SEO draait nog steeds om zichtbaarheid. Ook met de opkomst van AIO en ChatGPT. Blogs zijn en blijven hierin een belangrijke bouwsteen voor jouw marketingstrategie. Ja, de kracht zal afnemen, maar de waarde niet. Blogs blijven belangrijk voor voor de vindbaarheid van je gehele website. Ook blijft het bijdragen aan de naamsbekendheid van je website, omdat ook AIO vermeld uit welke bronnen zij hun informatie halen. Het zal inderdaad minder bezoekers opleveren dan voorheen. Zaak om dus extra aandacht te besteden aan het behouden van deze bezoekers.
10 kliks is nog altijd beter dan niks
Hier zeg ik toch niks geks? Ik bedoel 10 mensen die in je winkel langskomen zijn er nog altijd meer dan 2 die toevallig voorbij lopen. Ja het gaat meer moeite kosten, maar met een juiste aanpak, unieke en waardevolle content zal je AI jouw content gebruiken in plaats van die van je concurrenten. Daarnaast zijn er nog genoeg mensen die niks moeten hebben van AI, en gewoon scrollen tot ze bij de vertrouwde linkjes komen.
Vraag aan jou: hoe wil je groeien en gevonden worden op informatieve zoektermen zonder hier iets over geschreven te hebben? Ik denk niet, dus ga bloggen.
Hulp nodig met het creëren van waardevolle content?
Neem even contact met mij op. Ik help je graag verder!
